Gratis sportshirt en handdoek
3 april 2019
Toon alle

3 tips om gemotiveerd te blijven om te sporten

gemotiveerd blijven om te sporten

3 tips om gemotiveerd te blijven om te sporten

Veel mensen die beginnen met sporten haken af omdat ze niet gemotiveerd genoeg zijn. Motivatie is een combinatie van goede voorbereiding, kennis, doelen stellen, discipline en het vermijden van valkuilen. Je moet jezelf een nieuw gedragspatroon aanleren en dat volhouden. En wij helpen je daar graag mee.

3 tips om gemotiveerd te blijven om te sporten1. Beginnen met sporten

Bij anco beginnen we met een sport-intake, we vragen dan onder andere naar je persoonlijke  doelen.

Daarnaast bespreken we tijdens de regelmatige evaluaties je resultaten. Zo weet je niet alleen precies hoever je nog van je doel af bent, maar ook hoever je al gevorderd bent.

Uiteraard bekijken onze coaches of jouw doel wel realistisch en haalbaar is. Zo werk je naar iets toe wat binnen de door jou gekozen periode haalbaar is. Hiermee voorkom je dat je onrealistische doelen bedenkt en dat voorkomt weer teleurstelling. Wie teleurgesteld raakt, zal namelijk eerder afhaken.

Dat geeft je houvast om elke keer weer te komen. Want ieder bezoek is een stapje dichterbij je doel.

2. Realistisch zijn

Het is niet altijd even gemakkelijk om het sporten vol te houden. Dat komt mede doordat beginners vaak het sporten onderschatten. Niet alleen het sporten kost energie, ook het jezelf motiveren om te gaan sporten kost energie. Daar moet je rekening mee houden.

Wat je moet onthouden is dat je het doet voor een goed doel: je onderhoudt je lichaam. Je mag dus heel trots op jezelf zijn als je elke week, of zelfs meerdere keren per week, sport. Dit soort succeservaringen heb je nodig om gemotiveerd te blijven.

3. Gemotiveerd blijven

Er zijn handvatten die ervoor zorgen dat je gemotiveerd blijft. Structuur is bijvoorbeeld erg belangrijk. Wie elke keer op hetzelfde tijdstip gaat sporten, maakt er sneller een gewoonte van. En een gewoonte kost minder energie.

Voor sommige mensen helpt het om samen te gaan sporten. Maar let op: de stok achter de deur kan ook valkuil worden. Als je sportpartner een keer niet gaat, is de verleiding groot om zelf ook niet te gaan.

Zet eens op een rijtje wat jouw valkuilen zijn, dan kun je ze proberen te voorkomen. Uiteraard kan je dit samen met één van onze coaches doen. Ook helpt het om afspraken te maken met jezelf. Je bedenkt welke doelen je wilt bereiken en houdt actief bij hoever je bent. Je kunt bijvoorbeeld een lijst maken. Hierin zet je alle afspraken die je met jezelf hebt gemaakt, bijvoorbeeld dat je wilt afvallen of op welke dagen je gaat sporten.

Als je eenmaal die stap genomen hebt om te gaan starten, gaan wij bij anco lifestyle centre je helpen om je plannen te realiseren.