Squash
Squash Regels
31 januari 2016
Sport-tapen, de meerwaarde ervan
5 februari 2016
Toon alle

Traplopen, loop je fit

Traplopen

Een gezonde lifestyle is hip. Niet alleen wil je je goed voelen en er goed uitzien, maar je wilt ook fit zijn. Vaak maken we al de juiste keuzes; we bewegen meer, pakken de fiets in plaats van de auto en laten we lift of de roltrap links liggen omdat we de trap nemen. Over traplopen het volgende opmerkelijke onderzoek:

Als je rustig de trap neemt, verbrand je best veel calorieën.

Dit beweren onderzoekers van de University of Roehampton.

Treden overslaan is niet goed. Wie vijf keer per week vijf traploopt (15 meter stijging) verbrandt 302 kilocalorieën wanneer hij of zij op elke trede stapt. Echter wanneer je per stap twee treden pakt, verbrand je slechts 260 kilocalorieën.

“We waren heel nieuwsgierig of het verschil maakt hoe je de traploopt”, vertelt onderzoeker Lewis Halsey. “En het is beter om dit trede voor trede te doen.” Trede voor trede betekent dat je langer onderweg bent plus de spier wordt sneller achter elkaar samengetrokken, waardoor de energieverbranding toeneemt.

Traplopen

De hartslag in de tijd gedurende vier trap beklimmingen en drie afdalingen .De zwarte lijn geeft de trap een trap stap in een tijd ( met afwisselend voet) , terwijl de grijze lijn vertegenwoordigt oplopende twee traptreden tegelijk . De grijze balken geven de laatste 30 seconden perioden van de tweede en derde beklimmingen van de een stap klimmen, waaruit een gemiddelde hartslag werd verkregen snelheid van zuurstofverbruik schatten tijdens trap oplopend een trap stap tegelijk . Dezelfde methode werd toegepast voor tweetraps klimmen.

Waarschijnlijk herken je het wel, je bent net beneden, dan herinner je dat je boven iets vergeten bent, dus hup … weer naar boven. Nu weet je dat je de trap trede voor trede moet nemen. Behalve dat je de juiste keuze maakt, verbrand je ook nog eens extra energie.